نورسنجی با دوربین عکاسی در رصدخانه دانشگاه کاشان

برای نخستین بار در ایران نورسنجی ستارگان متغیر با استفاده از دوربین DSLR در رصدخانه دانشگاه کاشان انجام شد

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۰۵۹۸ رسدخانه پژوهش خبرها
تعداد بازدید:۱۳۸۶

این کار توسط ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری محمدرضا پاکروانفر انجام گرفت. نتیجه این نورسنجی که منحنی نوری یک ستاره متغیر گرفتی که از نوع W UMa است، به نام BX Peg با دوره تناوب کمتر از هفت ساعت و قدر ظاهری حدود 11 در شماره 6 مجله JOE به زبان انگلیسی منتشر گردید.

امروزه نورسنجی یا فتومتری با استفاده از دوربین های نجومی CCD انجام می شود. اما ممکن است این دوربین ها در دسترس همه نباشد. بنابراین گاه از دوربین های عکاسی حرفه ای که قابلیت نصب لنزهای متفاوت را دارند هم استفاده می شود. این روش در ایران تاکنون برای انجام یک کار پژوهشی مورد استفاده قرار نگرفته بود. اما این تجربه راه را برای فعالیت های پژوهشی نیمه حرفه نجوم در ایران باز می کند. چراکه در این تعداد زیادی تلسکوپ آماتوری و یا نیمه حرفه ای وجود دارد. ولی تهیه دوربین نجومی برای هر کسی کار ساده ای نست. درصورتی که دوربین های DSLR بصورت گسترده در عکاسی نجومی استفاده می شود و در دسترس بسیاری از علاقمندان هست. گرچه دوربین های DSLR همه قابلیت های دوربین های نجومی را ندارد ولی می توان بخشی از کارهای آموزشی و پژوهشی نجومی را با استفاده از آن انجام داد.
مهمترین منبع دریافت اطلاعات از اجرام آسمانی، نور دریافتی از آنها است. نورسنجی، شامل اندازه گیری شدت نور ظاهری ستارگان و دیگر اجرام آسمانی و تغییرات شدت نور دریافتی در طول زمان است. این شاخه از نجوم رصدی آگاهی زیادی از مشخصات و مختصات اجرام آسمانی در اختیار ستاره شناسان قرار می دهد. شدت نور ظاهری نیمی از ستارگان آسمان در طول زمان تغییر می کند که به آنها ستارگان متغیر می گویند. نورسنجی این ستارگان می تواند آگاهی گسترده ای در مورد کهکشان و کیهان در اختیار اخترشناسان قرار دهد.

 


لینک خبر در وبسایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


لینک خبر در وبسایت اصلی دانشگاه کاشان

 

لینک خبر در وبسایت خبرگزاری دانشجو


لینک خبر در وبسایت خبرگزاری فارس


لینک خبر در وبسایت خبربان


لینک خبر در وبسایت خبرگزاری اهل کاشانم

 

کلید واژه ها: نورسنجی فتومتری ستارگان دوتایی رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :