کهکشان گرداب

تصویربرداری از کهکشان گِرداب توسط ایرج صفایی در رسدخانه دانشگاه کاشان

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۴ کد : ۲۰۴۰۸ آموزشها خبرها چشم‌انداز آسمان
تعداد بازدید:۳۹۹

کهکشان گِرداب یا M51 یک کهکشان مارپیچ با هسته فعال از گونه سیفِرت است که با یک کهکشان کوتوله در نزدیک خود برهمکنش دارد. این دو کهکشان به ترتیب NGC 5194 و NGC 5495 هم نامیده می‌شوند. فاصله ما از این مجموعه نزدیک به سی میلیون سال نوری است. قدر ظاهری آن ۸/۴ بوده بنابراین با تلسکوپ‌های کوچک و گاه با دوربین دوچشمی هم (در جایگاهی که در نقشه آسمان نشان داده شده،) به سختی می‌توان آن را در نزدیکی ستاره نوک دُم پیکر آسمانی خرس بزرگ پیدا کرد. جرم کهکشان گرداب اندکی بیش از یک دهم جرم کهکشان راه‌شیری است.
سیاه‌چاله‌ای اَبَر پُر جِرمی در مرکز این کهکشان است که گراداگرد آن را غبار فرا گرفته است. بازوهای مارپیچ کهکشان اصلی به سادگی دیده می‌شود. یک نوار از ستارگان و گاز HII (گاز هیدروژن یونیزه شده) از کهکشان بزرگتر به کهکشان کوتوله کشیده شده است.
تاکنون سه ابرنواختر در این کهکشان یافته شده که ایرج صفایی از یکی از آنها در میانه خرداد ۱۳۹۰ عکس گرفته بوده ولی توجهی به وجود آن نکرده بود. تا اینکه چند روز گذشت و گزارش آن منتشر شد. این کهکشان شاید بهترین نمونه برای دیدن برهمکنش کهکشان‌ها برای اخترشناسان آماتور باشد.
تصویربرداری توسط ایرج صفایی با تلسکوپ اصلی رسدخانه(رصدخانه) دانشگاه کاشان انجام شده است.

⚠️بازنشر مطالب این وبسایت ممنوع است⚠️

 

کلید واژه ها: کهکشان کهکشان گرداب ایرج صفایی رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان رسدخانه رسدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :