رصدخورشید گرفتگی جزئی در رصدخانه دانشگاه کاشان

رصد خورشید گرفتگی صبح روز جمعه ۱۳۸۸/۱۰/۲۵ در رصدخانه دانشگاه کاشان انجام گرفت.

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۴۹۶ گرفتگی ماه و خورشید
تعداد بازدید:۴۲۰

 این خورشید گرفتگیاز نوع گرفتگی حلقوی بود . ولی در ایران بصورت جزئی مشاهده شد.  در منطقه کاشان از حدود ساعت 9:20 آغاز و تا  ساعت 11:35 ادامه  داشت. بنابراین حداکثر گرفتگی در ساعت 10:30 با میزان گرفتگی 6% در کاشان قابل مشاهده بود.

صبح روز جمعه با حضور تعدادی از دانشجویان با همراهی ایرج صفایی کارشناس رصدخانه، علی رغم شرایط نامساعد جوی همچون وجود وجود لکه های ابر و تلاطم جوی تصویر برداری از این پدیده زیبا در رصدخانه دانشگاه کاشان انجام گرفت. هرچند لحظه شروع این گرفتگی در این رصدخانه ثبت نشد، ولی حد اکثر گرفتگی حدود ساعت 10:30 رخ داده و در ساعت 11:35 پایان پذیرفت. بر اساس محاسبات پس از رصد، در زمان حد اکثر گرفتگی 6% از قرص خورشید توسط ماه پوشانیده شده بود.
در زمان خورشید گرفتگی ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد. اما اگر در این هنگام ماه در فواصل دورتر مدار خود نسبت به زمین قرار گرفته باشد . اندازه ظاهری ماه کمتر ااز اندازه ظاهری خورشید شده و کل قرص خورشید را نمیپوشاند. بنابر این گرفتگی از نوع حلقوی رخ می دهد. چراکه بخشی از نور خورشید از لبه های ماه به زمین می رسد. در خورشید گرفتگی 25 دی نیز همین پدیده در مناطقی از چین ، بنگلادش ، سریلانکا ، اقیانوس هند و بخشهای مرکزی آفریقا قابل مشاهده بود. اما به دلیل دور تر بودن ماه نسبت به زمین مساحت نیمسایه در خورشید گرفتگی حلقوی زیاد بوده و معمولا در بخش بزرگی از کره زمین قابل مشاهده است. لازم به ذکر است خورشید گرفتگی کلی به نحوی که قرص ماه، خورشید را بطور کامل بپوشاند و اندازه ظاهری ماه و خورشید به یک اندازه باشد از پدیده های نادر به شمار می رود و در منظومه خورشیدی مشاهده چنین پدیده ای از روی کره زمین از شاهکار های طبیعت به شمار می رود.
در شکل بالا تصویر حد اکثر گرفتگی قابل مشاهده در محل رصدخانه نمایش داده شده است. در این تصویر دو لکه خورشیدی  نیز به  وضوح مشخص است. همچنین در تصویر زیر مسیر عبور سایه ماه از روی زمین در مدت گرفتگی قابل مشاهده است.

 

 

تعدادی از دانشجویان علاقمند که برای رصد این پدید در رصدخانه حضور داشتند.

 

کلید واژه ها: خورشید خورشید گرفتگی رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :