بارش شهابی برساوشی ۹۵

پنجشنبه شب بیست و یکم و جمعه شب بیست و دوم امرداد ۱۳۹۵ آسمان شهاب باران می شود

۱۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۵۱۰ بارش نیزکی
تعداد بازدید:۴۱۴

همه ساله عبور کره زمین از باقیمانده دنباله بعضی از دنباله دارها موجب می شود تا در بازه زمانی چند شب تعداد شهابهای قابل مشاهده افزایش یابد. در جدول زیر تعدادی از مهم ترین بارشهای شهابی سال به همراه دنباله داری که سنگ ریزه هایی از آن در منطقه خاصی از مدار زمین به دور خورشید باقی مانده و عامل ایجاد بارش شهابی است ذکر شده . همچنین بازه زمانی بارش شهابی و زمان حداکثر فعالیت ذکر شده است. اما از آنجا که فاصله این ذرات نسبت با ناظر زمینی زیاد می باشد . دقیقا تصویری همچون پرسپکتیو نقطه ای به نظر می رسد. ناظر تصور می کند که تمام این ذرات از نقطه خاصی از آسمان به اطراف پراکنده می شوند. این نقطه کانون بارش نامیده می شود. و مختصات سماوی آن نیز ذکر شده است. با توجه به موقعیت این نقطه نسبت به صورت فلکی موجود در آن، هر بارش شهابی نامگذاری می شود. سرعت میانگین ذرات در هنگام ورود به جو در ستون بعدی ذکر گردیده است. و در پایان پارامتری به عنوان ZHR ذکر گردیده است که حداکثر تعداد شهاب قابل مشاهده در ساعت را نشان می دهد. البته اکثر موارد مشاهده چنین تعداد شهاب برای ناظران میسر نیست. چراکه این پارامتر وابستگی زیادی به تراکم ذرات و موقعیت ناظر و چند پارامتر دیگر دارد. برای نمونه در بارش شهابی برساوشی اگر رد هر شهاب را امتداد دهیم مشخص می شود که تقریبا بیشتر شهابها در زمان بارش از نقطه ای نزدیک سر صورت فلکی برساوش به اطراف آسمان پخش می شود. این بارش شهابی از بقایای دنباله دار1862II است و از 27 تیر آغاز شده و تا 3 شهریور ادامه دارد. اما اوج بارش در 22 امرداد است. بطور معمول در اوج بارش حدود 100 شهاب در ساعت با سرعت حدود 59 کیلوتر بر ساعت قابل مشاهده است. پیشبینی شده در سال 1395 تداد شهابها در اوج بارش به 130 شهاب در ساعت هم برسد، که در 20 سال اخیر کم سابقه بوده است. 

لازم به ذکر است که برای رصد بارش شهابی نیاز به هیچ ابزاری همچون تلسکوپ یا دوربین دو چشمی نیست. فقط بهتر است در موقعیتی که آلودگی نوری کمتری دارد حضور پیدا کرده(یعنی جایی دور از شهرهای بزرگ) و در طول زمان رصد به آسمان نگاه کنیم. مشاهده می شود که تعداد شهابها نسبت به شبهای عادی بیشتر است. بهترین زمان برای رصد بارش شهابی از نیمه شب تا سحرگاه است.
 برای تصویر برداری از این پدیده نجومی هم بهتر است از دوربینهای عکاسی حرفه ای استفاده شود. لنزهای با میدان دید باز کارآمدتر هستند. برای عکاسی، زوم دوربین را در کمترین حالت قرارد داده، و برای بینهایت فوکوس کنید. در حالت فوکوس باید ستارگان بصورت نقطه نورانی دیده شوند. حساسیت را نیز تا حد امکان کاهش داده و زمان نوردهی را در حد چند دقیقه قرار می دهند. گاهی نیز تعدادی عکس با زمان نوردهی مساوی، با فاصله زمانی مساوی گرفته و با نرم افزارهای پردازش تصویر برهم نهی می کنند. درست شبیه ثبت رد نور ستارگان. اگر خوش شانس باشید، رد نور شهاب هم در کادر دوربین شما قرار خواهد گرفت.

دریافت آگاهی بیشتر در مورد بارشهای شهابی:
www.uko.ir/uko_website/fa/article66.html


نظر شما :