جدول اوقات شرعی شهرستان آران و بیدگل

انتشار جدول اوقات شرعی دائمی شهرستان آران و بیدگل به کوشش آقای ایرج صفایی، کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان این جدولها برای کل سال بوده و برای تمامی سالها قابل استفاده است.

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۶۶۰ کاربرد نجوم در دین خبرها
تعداد بازدید:۵۷۳۵


شهرستان آران و بیدگل در مجاورت شهرستان کاشان به عنوان یکی از شمالی ترین مناطق استان اصفهان و با توجه به فاصله چند صدکیلو متری این شهر، از شهر اصفهان در مرکز این استان همچنین شهر تهران ، اوقات شرعی اعلام شده توسط این دو شهر با افق آران و بیدگل مطابقت نداشته و قابل استفاده نیست. زیرا اگرچه طول جغرافیایی آران و بیدگل نسبت به این دو شهر اختلاف ناچیزی دارد. و باعث می‌شود اذان ظهر با اختلاف چند ثانیه در هر سه شهر اعلام شود. اما اختلاف عرض جغرافیایی آران و بیدگل به میزان حدود دو درجه نسبت به شهرهای اصفهان و تهران  موجب می گردد . هریک از وقتهای شرعی اذان صبح، طلوع و غروب خورشید و اذان مغرب در آران و بیدگل نسبت به هریک از شهر های اصفهان یا تهران در طول سال گاهی زودتر ، گاهی دیرتر و گاهی هم زمان باشد. باور قدیمی که در بین عموم مردم رایج است این است که اگر طول جغرافیایی برابر باشد ، اوقات شرعی مشابه است. در صورتی که اگر دو نقطه را روی یک نصف النهار کره زمین در نظر بگیریم.  برای مثال یکی در عرض جغرافیایی 34 درجه و دیگری در عرض جغرافیایی 70 درجه، با اینکه هردو طول جغرافیایی مشابهی دارند. اما در اوایل زمستان در عرض جغرافیایی 70 درجه خورشید اصلا طلوع نمی کند. و شب قطبی یا شبهای سفید را شاهد هستیم. اما در عرض جغرافیایی 34 درجه ( آران و بیدگل) به هیچ وجه شب قطبی رخ نمی دهد. بنابراین عرض جغرافیایی تاثیر زیادی بر اوقات شرعی به جز اذان ظهر دارد. اما در آران وبیدگل بعضی از مردم همه اوقات شرعی خود را با یک اختلاف مشخص ( مثلا 5 دقیقه ) نسبت به تهران یا اصفهان در نظر می گیرند. در صورتی که برای نمونه اذان صبح در آران و بیدگل گاهی زودتر ، گاهی دیرتر و گاهی همزمان با اصفهان است. بعضی از افراد نیز جدولهایی که حدود 50 سال قبل محاسبه شده را در اختیار داند. اما در محاسبه این جداول نیز بسیاری از ملاحظات نجومی که امروزه لحاظ می‌گردد، در نظر گرفته نشده است. لذا با توجه به گوناگونی آراء در این زمینه در سال 1389 به پیشنهاد آقای دکتر رمضانی آرانی ریاست دانشگاه پیام نور آران و بیدگل جدول اوقات شرعی شهرستان آران و بیدگل را این دانشگاه منتشر نمود.
این جدول به کوشش ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان بصورت پوستر در اندازه 50 در 70 سانتیمتر چاپ و به مساجد شهرستان آران و بیدگل ارسال گردید. اما از آنجا که شمارگان منتشر شده از این جدول محدود بود، امسال برآن شدیم تا جدولهای اوقات شرعی این شهرستان را به تفکیک ماه های سال در گاهشماری ایرانی از طریق اینترنت منتشر نماییم. این جدولها برای کل سال و کلیه سالها قابل استفاده است. جدولها برگرفته از کتاب اوقات شرعی استان اصفهان نوشته محمود گلابگیرنیک و زنده‌یاد دکتر تقی عدالتی است که در سال 1380 توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است. تمامی جدولها توسط آقای صفایی در رصدخانه دانشگاه کاشان بازنگری شده و در صورت نیاز اصلاح گردیده است.
جدول زمانی بر اساس ساعت رسمی کشور ( با احتساب زمان تابستانی)  و با دقت ثانیه است. در محاسبات طول جغرافیایی 51 درجه و 28 دقیقه و 37 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 34 درجه و 3 دقیقه و 55 ثانیه شمالی در نظر گرفته شده است. که با چند ثانیه اختلاف اکثر نقاط شهرستان کاشان قابل استفاده است. گفتنی است که قبلا نیز جدول اوقات شرعی شهرستان کاشان نیز از طرف همین رصدخانه منتشر شده، و به عنوان جدول اوقات شرعی رسمی کاشان مورد پذیرش قرار گرفته است. از آنجا که دو شهر کاشان و آران و بیدگل در فاصله نزدیکی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند، اختلاف چندانی در اوقات شرعی این دو شهر وجود ندارد. اما توجه به اختلاف اوقات شرعی هریک نسبت به شهرهای اصفهان و یا تهران قابل تأمل است.
لازم به ذکر است با توجه به تعداد زیاد اعداد و احتمال خطا در تایپ کردن آنها ، این سایت فقط مسئولیت جدولهایی را به عهده می گیرد که در زیر ارائه شده و آدرس سایت به روش ویژه ای در پس زمینه آن درج گردیده است.

کلید واژه ها: اوقات شرعی کاشان رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :