تصویر برداری پاناراما از حمراء شرقیه

تصویر برداری بصورت پاناراما از پدیده زیبای قرمزی افق شرقی در هنگام غروب خورشید که به حمراء شرقیه معروف است توسط ایرج صفایی از رصدخانه دانشگاه کاشان

۲۱ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۶۶۱ کاربرد نجوم در دین
تعداد بازدید:۴۵۰


نور خورشید همیشه یک طرف از زمین را روشن می کند. بنابراین در طرف دیگر تاریک بوده و زمین تشکیل سایه و نیم سایه می دهد. در هنگام ماه گرفتگی جزئی عبور ماه از بین سایه زمین مشاهده سایه زمین را آسان تر می نماید. همچنین در هنگام گرفتگی کلی ماه ، نور قرمز پراکنده شده در سایه زمین از درون جو زمین به سطح ماه برخورد نموده و بازتاب آن از سطح ماه موجب می شود تا ماه را در حالت گرفت کامل به رنگ قرمز مسی رنگ مشاهده نماییم. پدیده ماه گرفتگی در سال معمولا دو یا سه با رخ می دهد.  ولی روش دیگری برای مشاهده سایه و نورقرمز پراکنده شده توسط جو وجود دارد.
در لحظات اولیه غروب خورشید در غرب با کاهش زاویه ارتفاع خورشید از لبه افق غربی سایه زمین در افق شرقی بصورت یک کمان زیبا پدیدار می شود. و پس از چند دقیقه ضخامت کمان در لبه افق شرقی افزایش پیدا می کند. و کم کم باریکه ای از نور قرمز مایل به صورتی رنگ در بالای زمین تشکیل می شود. این نور قرمز را اصطلاحا حمراء شرقیه می نامند. با گذشت چند دقیقه از غروب خورشید  رنگ آسمان به  تاریکی می گراید. و  نور قرمز محو  می شود. در فقه شیعه لحظه اذان مغرب بر اساس زاویه ارتفاعی حمراء شرقیه نسبت به افق ناظر محاسبه می شود.
مشاهده پدیده حمراء شرقیه در صورتی امکان پذیر است که افق ناظر باز بوده . یعنی موانعی همچون کوه ، ساختمان یا درخت، افق دید شرقی ناظر را محدود نکرده باشد. همچنین میزان غبار و رطوبت آسمان منطقه بسیار ناچیز باشد. بنابراین مشاهده چنین پدیده زیبایی که هر روز در هنگام غروب خورشید رخ می دهد در بسیاری از شهر ها قابل مشاهده نیست. و برای مشاهده باید در روزهایی که ابری نبوده و میزان رطوبت و غبار ناچیز باشد در مناطق مناسبی مانند مناطق کوهستانی مستقر شوید تا چنین رخدادی را مشاهده نمایید. 
در تصویر زیر که از جلوی رصدخانه دانشگاه کاشان واقع در ارتفاعات نیاسر کاشان گرفته شده است. شما می توانید افق شرقی و کمان سایه زمین و باریکه قرمزی افق شرقی ( حمراء شرقیه ) را مشاهده نمایید. این تصویر شامل چهار عکس است که توسط آقای ایرج صفایی کارشناس رصدخانه  به وسیله دوربین canon SX20  تصویر برداری شده و بصورت پاناراما در کنار یکدیگر قرار گرفته است.  لازم به ذکر است ، رصدخانه دانشگاه کاشان در ارتفاعات کرکس و مشرف به کویر مرکزی ایران قرار  گرفته است . بنابراین زاویه دید افق شرقی در این منطقه منفی دو درجه است. برای مشاهده بهتر ، ابتدا تصویر را ذخیره کرده سپس مشاهده نمایید.


نظر شما :