جدول اوقات شرعی کاشان

انتشار جدول اوقات شرعی دائمی کاشان برای کل سال و کلیه سالها به کوشش ایرج صفایی از رصدخانه دانشگاه کاشان این جدولها برای کل سال بوده و در تمامی سالها قابل استفاده هستند.

۲۹ تیر ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۶۶۲ کاربرد نجوم در دین خبرها
تعداد بازدید:۹۲۷۳


شهرستان کاشان به عنوان یکی از شمالی ترین مناطق استان اصفهان و با توجه به فاصله چند صدکیلو متری این شهر  از شهر اصفهان در مرکز این استان همچنین شهر تهران ، اوقات شرعی اعلام شده توسط این دو شهر با افق کاشان مطابقت نداشته و قابل استفاده نیست. زیرا اگرچه طول جغرافیایی کاشان نسبت به این دو شهر اختلاف ناچیزی دارد و باعث می شود اذان ظهر با اختلاف چند ثانیه در هر سه شهر اعلام شود. اما اختلاف عرض جغرافیایی کاشان به میزان حدود دو درجه نسبت به شهرهای اصفهان و تهران  موجب می گردد هریک از وقتهای شرعی اذان صبح، طلوع و غروب خورشید و اذان مغرب در کاشان نسبت به هریک از شهر های اصفهان یا تهران در طول سال گاهی زودتر ، گاهی دیرتر و گاهی هم زمان باشد. باور قدیمی که در بین عموم مردم رایج است این است که اگر طول جغرافیایی برابر باشد ، اوقات شرعی مشابه است. در صورتی که اگر دو نقطه را روی یک نصف النهار کره زمین در نظر بگیریم.  برای مثال یکی در عرض جغرافیایی 34 درجه و دیگری در عرض جغرافیایی 70 درجه، با اینکه هردو طول جغرافیایی مشابهی دارند. اما در اوایل زمستان در عرض جغرافیایی 70 درجه خورشید اصلا طلوع نمی کند. و شب قطبی یا شبهای سفید را شاهد هستیم. اما در عرض جغرافیایی 34 درجه ( کاشان) به هیچ وجه شب قطبی رخ نمی دهد. بنابر این عرض جغرافیایی تاثیر زیادی بر اوقات شرعی همچون طلوع و غروب خورشید دارد. اما در کاشان بعضی از مردم همه اوقات شرعی خود را با یک اختلاف مشخص ( مثلا 5 دقیقه ) نسبت به تهران یا اصفهان در نظر می گیرند. در صورتی که برای نمونه اذان صبح در کاشان گاهی زودتر ، گاهی دیرتر و گاهی همزمان با اصفهان است. بعضی از افراد نیز جدولهایی که حدود 50 سال قبل محاسبه شده را در اختیار داند. اما در محاسبه این جداول نیز بسیاری از ملاحظات نجومی که امروزه لحاظ می گردد، در نظر گرفته نشده است. لذا با توجه به گوناگونی آراء در این زمینه رصدخانه دانشگاه کاشان در سال 1386 با حمایت مالی روابط عمومی این دانشگاه جدول اوقات شرعی کاشان را منتشر نمود.
این جدول به کوشش آقای ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان بصورت پوستر در اندازه 50 در 70 سانتیمتر چاپ و به مساجد شهرستان کاشان ارسال گردید. اما از آنجا که شمارگان منتشر شده از این جدول محدود بود، امسال برآن شدیم تا جدولهای اوقات شرعی کاشان را به تفکیک ماه های سال در گاهشماری ایرانی از طریق اینترنت منتشر نماییم. این جدولها برای کل سال و کلیه سالها قابل استفاده است. جدولها برگرفته از کتاب اوقات شرعی استان اصفهان نوشته محمود گلابگیرنیک و زنده‌یاد دکتر تقی عدالتی است که در سال 1380 توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است. تمامی جدولها توسط آقای صفایی در رصدخانه دانشگاه کاشان بازنگری شده و در صورت نیاز اصلاح گردیده است.
نقطه مبنای محاسبه مختصات جغرافیایی، نقطه‌ای نزدیک میدان امام حسین کاشان می‌باشد.  جدول زمانی بر اساس ساعت رسمی کشور ( با احتساب زمان تابستانی)  و با دقت ثانیه است. در محاسبات طول جغرافیایی 51 درجه و 26 دقیقه و 50 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 33 درجه و 58 دقیقه و 55 ثانیه شمالی در نظر گرفته شده است. که با چند ثانیه اختلاف اکثر نقاط شهرستان کاشان قابل استفاده است.
لازم به ذکر است با توجه به تعداد زیاد اعداد و احتمال خطا در تایپ کردن آنها ، این وبسایت فقط مسئولیت جدولهایی را به عهده می گیرد که در زیر درج گردیده است و آدرس وبسایت به روش ویژه‌ای در پس زمینه آن درج گردیده است.

کلید واژه ها: اوقات شرعی آران و بیدگل رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :