برگزاری کارگاه آموزشی ساعت آفتابی آنالماتیک در دانشگاه کاشان

ارائه کارگاه آموزشی ساعت آفتابی آنالماتیک با شاخص انسان توسط ایرج صفایی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

۱۱ مهر ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۸۸۷ ساعت آفتابی خبرها کارگاه آموزشی
تعداد بازدید:۷۳۹

توجه به انواع گوناگون ساعتهای آفتابی می تواند موجب ایجاد رویکردی نوین به خورشید و در نهایت طبیعت گردد. در جامعه کنونی متاسفانه ساختار معماری شهری با سرشت انسان سنخیت کمتری دارد. اغلب مردم در شهرهای بزرگ در آپارتمانها و یا خانه های کوچک زندگی می کنند. و در بسیاری از ساعات روز از دریافت نور مستقیم خورشید محرومند. اما ساعتهای آفتابی اغلب باید در نقاطی ساخته و نسب گردند، که در مدت زمان زیادی آفتابگیر باشند. بنابراین مردم عادی را به فکر وامی دارد تا توجه بیشتری به زاویه تابش خورشید در طول سال نمایند. از این بین نوع خاصی از ساعتهای آفتابی به نام ساعت آفتابی آنالماتیک طوری طراحی می شود که هر شخص فقط با قرار گیری در محل مشخص شده به عنوان شاخص این ساعت ، می تواند ساعت را تشخیص دهد. لذا از یک سو سرگرم کننده بوده و از سوی دیگر هر فردی را برای مشاهده مستقیم به نزدیکی ساعت آفتابی جلب می کند. و مخصوصا از دیدگاه  افراد عادی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. علاوه بر این عدم نیاز به محاسبات تعدیل زمان نیز کاربرد آن را آسان تر می نماید.


رصدخانه دانشگاه کاشان در راستای ترویج نجوم و مخصوصا ترویج استفاده از ساعتهای آفتابی اقدامات متددی انجام داده است. این بار نیز در نظر دارد تا با برگزاری کارگاه آموزشی ساعت آفتابی آنالماتیک، علاوه بر آموزش این نوع ساعت، مقدمات را برای طراحی و اجرای این ساعتهای  آنالماتیک  را در بین دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه های منطقه ترویج نماید.
این کارگاه آموزشی روز سه شنبه بیست و هفتم مهر ماه 1389 از ساعت 10 تا 12  توسط مهندس صفایی کارشناس رصدخانه در دانشکده علوم دانشگاه کاشان برگزار گردید.

در زیر به بعضی از اقدامات ایرج صفایی کارشناس این رصدخانه که در زمینه ترویج ساعتهای آفتابی انجام شده می توان اشاره نمود.

محاسبه و طراحی ساعت آفتابی با مختصات این رصدخانه و تکثیر و انتشار آن 
همکاری در ساخت یکی از بزرگترین ساعتهای آفتابی ایران در آران و بیدگل
برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه ساعتهای آفتابی
تشویق دانشجویان دانشگاه کاشان جهت ساخت ساعتهای آفتابی

کلید واژه ها: ساعت آفتابی کارگاه آموزشی


نظر شما :