گردهمایی چارتاقی نیاسر از دریچه نجوم

گزارش برگزاری گردهمایی چارتاقی نیاسر از دریچه نجوم

۰۱ تیر ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۵ کد : ۷۴۰۳ چارتاقی
تعداد بازدید:۳۸۰
گردهمایی چارتاقی نیاسر از دریچه نجوم صبحگاه روز شنبه یکم تیر ۱۳۸۷ پس از مشاهده طلوع آفتاب از کنار چارتاقی نیاسر در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد.

گردهمایی چارتاقی نیاسر از دریچه نجوم صبحگاه روز شنبه یکم تیر 1387 پس از مشاهده طلوع آفتاب از کنار چارتاقی نیاسر در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد. در این گردهمایی که باحضور جمعی از فرهیختگان ، دانشجویان و علاقمندان نجوم و آثار باستانی ایران برگزار گردید. سخنرانان بر اهمیت حفظ آثار به جای مانده از گذشتگان تاکید کردند.

         گردهمایی از ساعت 6:30 دقیقه صبح با قرائت قرآن آغاز و پس از عرض خیر مقدم به حاضرین از طرف دانشگاه کاشان، آقای رضا مرادی غیاث آبادی، نظریه خود در مورد آتشکده نیاسر با ارائه نقشه ها و تصاویر مربوط در مورد  کاربری گاهشماری این بنا برای تعیین شروع فصلها باتوجه به موقعیت طلوع خورشید در ابتدای هر فصل و طرز قرارگیری ستونهای چارتاقی متوازن با این موقعیت ها برای حاضرین صحبت کرده و به اهمیت نگهداری از این بنا اشاره نمودند. ایشان درمورد کشف دو چارتاقی، یکی در کهک قم و دیگری در استان خراسان خبر دادند . در ادامه  کارشناس رصدخانه دانشگاه در مورد تاریخچه نجوم در ایران و جهان صحبت کردند. و با اشاره به پیشینه نجوم در مصر ، چین آمریکای جنوبی ، یونان و اروپا به جایگاه درخشان ایران در این بین پرداختند. و با مقایسه بناها و ابزارهای به جای مانده از هر قوم به لزوم حفظ میراث گذشتگان ایران باستان چه در بخش بناهای نجومی قدیمی موجود در ایران و چه در حفظ و احیای ابزارهای نجوم قدیم همانند استرلاب ، طبق المناطق و ذات الحلق توصیه نمودند.

         در این گردهمایی جمعی از خبرنگاران و فیلم برداران و نمایندگانی از انجمن نجوم اختروش ایران ، انجمن نجوم سپهر کاشان، انجمن نجوم اختران آران و بیدگل ، انجمن نجوم آسمان کویر ،انجمن نجوم دانشگاه اراک    و دیگر انجمنهای نجوم و تشکلهای علمی دانشجویی همچنین علاقمندانی از کاشان، نیاسر، اصفهان، تهران و کردستان و دیگر شهرهای ایران  شرکت نموده بودند .

        مهندس جواد نوحی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان هدف از برگزاری این گردهمایی را معرفی بیشتر این بنا به دوستداران نجوم و آثار تاریخی ذکر کرده و اعلام کرد در حال حاضر یکی از مهمترین طرح های تحقیقاتی رصدخانه دانشگاه کاشان که توسط کارشناس رصدخانه از دوسال قبل آغاز گردیده؛ پژوهش در زمینه آتشکده نیاسر است.

کلید واژه ها: آتشکده نیاسر رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :