سیارک پالاس میهمان آسمان

سیارک پالاس این شبها در نزدیک صورت فلکی گاوران ( عوا ) میهمان آسمان است.

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۴۰۹ اختفا خبرها
تعداد بازدید:۴۴۳

 این سیارک در 28 مارس 1802 توسط یک ستاره شناس ایتالیایی کشف شد. این دومین جرم از این نوع بود که تا آن زمان کشف شده بود. قبل از این سیارک سرس در سال 1801 بوسیله خودش رصد شده بود. این سیارک همچون بسیاری از سیارکها غیر کروی و نامتقارن است. و ابعادی به صورت 570*525*482 دارد. و صفحه مداری آن نسبت به دایره البروج زاویه 34.84 درجه می سازد. مدار آن به دور خورشید بیضی شکل بوده و خروج از مرکز آن 0.2299 می باشد. و دوره تناوب آن به دور خورشید 4.61 سال است. در بهار 1389 این سیارک از دید ناظران زمینی در حالت مقابل با خورشید قرار گرفته است. بنابراین بهترین حالت برای رصد را پیدا کرده است. و قدر ظاهری حدود 8 را دارا می باشد.
این سیارک در حال حاضر در کنار بین صورتهای فلکی گاوران (عوا ) تاج شمالی و مار قرار گرفته است. با توجه به درخشش ستاره نگهبان شمالی ( سماک رامح ) در صورت فلکی گاوران به راحتی می توان محدوده رصد که در ساعات اولیه شب در نزدیکی سرسوی ( سمت الرأس ) قرار دارد را پیدا کرد. اما چون تغییر مکانی این سیارک نسبت به ستارگان اندک است، باید در چند شب متوالی از این منطقه آسمان عکاسی نمود. تا تغییر مکان سیارک مشخص گردد.
در تصویر زیر موقعیت چند سیارک مهم که در محدوده مدار زمین و مشتری قرار دارند مشاهده می کنید. و موقعیت سیارک پالاس را می توان در این بین تشخیص داد.

در تصویر زیر تغییر موقعیت سیارک پالاس در سالهای 2010 و 2011 را می توانید مشاهده نمایید.

گردآوری و نگارش: ایرج صفایی

کلید واژه ها: رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان سیارک


نظر شما :