معرفی انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان

۱۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۴۱۰ آلودگی نوری
تعداد بازدید:۵۰۳

انجمن علمی آسمان تاریک دانشگاه کاشان با الگوبرداری از انجمن بین المللی" Dark sky  "در تاریخ 28/7/1386 با تلاش گروهی از دانشجویان این دانشگاه تاسیس شد. و به عنوان اولین گروه دانشگاهی در ایران با روشهای علمی و تخصصی به مبحث آسمان پاک و شیوه های صحیح نورپردازی در جهت رفع معضل نچندان شناخته شده آلودگی نوری پرداخت. یکی از مهمترین دلایل تشکیل این گروه قابلیت آسمان منطقه از نظر رصد تخصصی است. چراکه در پروژه مکانیابی رصدخانه ملی کوههای اطراف کاشان به عنوان یکی از بهترین آسمانهای دنیا شناسایی شد. طرح رصدخانه ملی که خود یکی ازطرحهای پژوهشی عظیم ایران به حساب می آید ، نیازمند آسمانی است که نتنها از نظر پارامتر های جغرافیایی و جوی با ید ویژگی های خاصی را دارا باشد. بلکه کنترل آلودگی نوری منطقه ضروریات آن می باشد.

این انجمن از بدو تاسیس تاکنون همسو با هدف رسید به آسمانی پاک و به دور از آلودگی های نوری و آلودگی هوا در دو شاخه قدم برداشته است.

الف) به منظور فرهنگ سازی و معرفی مبحث آلودگی نوری و بیان تاثیرات مخرب آن فعالیت هایی انجام داده که مهم ترین آنها را می توان اینگونه برشمرد:

1-     برگزاری نمایشگاههای متعدد عکس ، پوستر، و کاریکاتور با موضوع آلودگی نوری در سطح منطقه ازجمله دانشگاه کاشان ، فرهنگسرای مهر در شهر کاشان ، پارک شادی در شهر آران و بیدگل و اصفهان.

2-     برگزاری همایش آلودگی نوری در دانشگاه کاشان در دهم اسفند 1387

3-     برگزاری شبهای رصدی در دانشگاه کاشان و در محل خوابگاههای این دانشگاه در شرایطی که آلودگی نوری کنترل شده بود،  و مقایسه آن با شرایت عادی .

4-     انتشار نشریه دانشجویی با نام آسمان تاریک  با موضوع آلوگی نوری و ارائه شیوه های کنترلی آن

 

همچنین در بخش اجرایی به منظور ایجاد راهکارهای عملی در راستای کاهش آلودگی با بهره گیری از شیوه های  اصلاح شده نورپردازی ، اقدام به انجان پیمایش های عملی میدانی نموده که مهمترین موارد آن به شرح زیر است:

1-     تنظیم جزوه ای در مورد چگونگی سنجش آلودگی نوری در دانشگاه کاشان و محاسبه روشهای عملی در جهت صرفه جوییو کاهش هزینه ها از طریق مدیریت صحیح نورپردازی.

2-     سنجش آلودگی نوری در شهر نیاسر کاشان و در نزدیکی رصدخانه دانشگاه کاشان و ارائه راهکارهای کنترلی آن از طریق مسئولان رصدخانه دانشگاه به شهرداری نیاسر و محاسبه روشهای عملی در جهت صرفه جوییو کاهش هزینه ها از طریق مدیریت صحیح نورپردازی.

3-     طراحی سیستم روشنایی زمین های ورزشی خوبگاههای دانشجویی دانشگاه کاشان و تصویب آن در شورای فنی دانشگاه . که این طرح به مرحله اجرا رسیده است.

4-     سنجش میزان آلودگی نوری شهر کاشان و تهیه طرح اصلاحی.

5-     طراحی سیستم روشنایی بلوار قمصر کاشان که به تایید مسئولان شهرستان رسیده و پیگیری برای انجام آن .

در انتها انجمن علمی آسمان تاریک دانشگاه کاشان به منظور اعمال راهکارهای ارائه شده در مقوله کاهش آلودگی نوری و جامه عمل پوشیدن به شعار "ارتباط صنعت و دانشگاه" به سمت تشکیل یک هسته مشاورین روشنایی در مرکز رشد این دانشگاه  با ایده "بهینه سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح شیوه های نورپردازی" روی آورده است. امید است با تلاش اعضای این انجمن  و مساعدت مسئولین ، بتوان گام مثبتی در جهت تحقق بخشیدن به اهداف تعریف شده در این راستا برداشت.

کلید واژه ها: آلودگی نوری رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان آسمان تاریک


( ۱ )

نظر شما :