طرحی دیگر از مرکز نجوم آماتوری

دو تن از دانشجویان موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی نجف آباد در قالب پروژه پایان دوره کارشناسی معماری با مشاوره ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان اقدام به طراحی مجموعه ای به عنوان خانه فرهنگ نجوم اصفهان نمودند.

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۵۱۶ پژوهش خبرها
تعداد بازدید:۹۵۲

علی رغم سابقه درخشان نجوم در ایران باستان همچنیین سوابق بیشمار نجوم قدیم ایران، متاسفانه شاهد افول این دانش در چند قرن اخیر در این مرز و بوم بودیم.اما در چند ساله اخیر گرایش به نجوم آماتوری رشد چشمگیری داشته است. اما بناهایی که در آن فعالیت نجومی انجام می شود، قبلا کاربری  دیگری داشته  و گاه هیچ ارتباطی باموضوع فعالیت فعلی آن نداشته و ارتباط و کیفیت فضایی در آن رعایت نشده است. از طرفی دیگر در جامعه کنونی کمتر معماری پیدا می شود که ارتباط نجوم و معماری را بداند تا بتواند طرحی در خور فضا خلق نماید.

از این روی آقای حامد ناگلیانی و خانم زهرا امین الرعایایی، دانشجویان رشته معماری موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی نجف آباد، به راهنمایی آقای مهندس وهاب نژاد کارشناس ارشد معماری، اقدام به طراحی مجموعه ای باموضوع خانه  فرهنگ نجوم نمودند.  این طرح با مشاوره ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان انجام پذیرفته است.


این طرح برای قطعه ای جزیره مانند در وسط رودخانه زاینده رود که در نزدیکی پل شهرستان و تپه اشرف قرار دارد طراحی شده است. این مجموعه شامل آسمان نما، رصدخانه، نمایشگاه تجهیزات نجومی، سالن آمفی تئاتر، فضای باز برای رصدگاه، مجموعه اداری، کلاسها، فروشگاه، پژوهشکده و سوئیت استراحتگاه و... می باشد. که با توجه به نیاز های چنین مجموعه ای و با کاربری های مورد نظر طراحی شده است.

  خواص وایده های طرح خانه نجوم:

1- با بررسی برروی سایت این نکته منتج شد که فرم سایت شباهت زیادی با کهکشان زن به زنجیر بسته  (M31) دارد. لذا از خطوط موجود در این کهکشان استفاده کرده و توپوگرافی سایت براساس آن طراحی شد.

2- ایده  کلی طرح از هفت طبقه آسمان و هشت طبقه بهشت می باشد الگو برداری شده است. باتوجه به اینکه هرآسمان خاصیت منحصری دارد ،فضاها عرصه بندی شد.به عنوان مثال آسمان اول زمان در آن تعریف شده است به خاطر همین ساعت آفتابی در آن جایگذاری شد. یا از آنجایی که فردوس متعال ترین طبقه بهشت است، در اینجا به عنوان سوئیت رفاهی در نظر گرفته شده.

3- انحراف 7 درجه ساختمان نسبت به شمال

4- استفاده از آونگ فوکو در قسمت آموزشی

5- استفاده از بیضی در نظریه سیاره ای کپلر درقسمت هشتم ساختمان.


 

 

لازم به ذکر است که کل پروژه در رصدخانه موجود بوده و علاقمندان و پژوهشگران می توانند با مراجعه به رصدخانه اطلاعات مورد نظر را در این خصوص در یافت نمایند.


قبلا نیز طرحی با همین موضوع توسط آقای محمد سلطان الکتابی با مشاوره گرفتن از رصدخانه دانشگاه کاشان انجام گرفته است.

کلید واژه ها: رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان معماری


( ۲ )

نظر شما :