رصدخانه ملی ایران در نزدیکی رصدخانه دانشگاه کاشان

پس از سالها تلاش جهت مکانیابی رصدخانه ملی ایران ، این مجموعه در فاصله کمتر از بیست کیلومتری رصدخانه دانشگاه کاشان ساخته می شود.

۲۸ دی ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۵۲۳ رسدخانه
تعداد بازدید:۳۶۰

طرح احداث رصدخانه ملی ایران از سال 1378 مطرح شد. و اقدامات اولیه مکانیابی از سال 79 آغاز گردید. در ابتدا با همکاری سازمان هواشناسی ، 300 منطقه با قابلیت آب وهوایی مناسب برای ساخت رصدخانه در کل ایران مشخص شد. و پس از غربال اولیه 33 نقطه از بین 300 منطقه گزینش گردید. که محل رصدخانه دانشگاه کاشان یکی از این 33 نقطه می باشد. گروه مکانیابی با حضور در این 33 نقطه و بررسی وضعیت آلودگی نوری و گسترش آن در چند سال آینده، همچنین اندازه گیری میزان تلاطم جو در سطوح فوقانی که به آن پارامتر مشاهده نیز می گویند. 4 نقطه از این بین مناسب تشخیص داد.این چهار نقطه ارتفاعات نزدیک کرمان، بیرجند، قله دینوا، حدفاصل استان اصفهان و استان قم و قله کلاه برفی در نزدیکی روستای قهرود کاشان بود. پس از حدود 2 سال اندازه گیری پارامتر مشاهده جوی در این مناطق ، دو نقطه ای که در نزدیکی کاشان بود مناسب تر تشخیص داده شد. اما به جای قله کلاه برفی قله دیگری در نزدیکی آن یعنی قله گرگش با قله دینوا از نظر شرایط جوی همچون سرعت باد مقایسه شد. اگرچه در ابتدا قله دینوا اعلام گردید ولی با بررسی هایی که طی 2 سال اخیر انجام گرفته در نهایت قله 3300 متری گرگش در نزدیکی روستای کامو از توابع شهرستان کاشان به عنوان گزینه نهایی در نظر گرفته شد. هرچند قله دینوا نیز شرایط مساعدی دارد اما با توجه به اندازه گیری سرعت باد در جبهه های مختلف قله گرگش این مکان برای ساخت رصدخانه ملی ایران انتخاب گردید. جالب توجه این است که رصدخانه دانشگاه کاشان واقع در ارتفاعات نیاسر کاشان حد فاصل بین این دو قله قرار گرفته است.
تا کنون عملیات ریخته گری شیشه تلسکوپ پایان یافته و عملیات تراش و صیقل آن آغاز گردیده و اقداماتی برای ساخت سازه پایه این تلسکوپ انجام پذیرفته است. این تلسکوپ با قطر آینه سه متر و چهل سانتیمتر اولین تلسکوپ پژوهشی کشور خواهد بود. و هرچند در ابتدا گفته می شد در سال 2009 میلادی به مناسبت سال جهانی نجوم بهره برداری می شود. ولی امید است تا در چند سال آینده راه اندازی شود. چراکه چشم بسیاری از منجمین ایرانی به انتظار آغاز به کار این مجموعه می باشد.


 


( ۱ )

نظر شما :