ماه گرفتگی نیم سایه ای اردیبهشت ۹۲

شامگاه پنج شنبه پنچم اردیبهشت ۱۳۹۲ ماه از نیم سایه زمین عبور کرده و ساکنان بخش بزرگی از زمین می توانند شاهد یک ماه گرفتگی نیم سایه ای باشند.

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۵۶۹ گرفتگی ماه و خورشید
تعداد بازدید:۳۲۰


عبور ماه از بین سایه زمین می تواند موجب بروز ماه گرفتگی کلی و یا جزئی باشد. از آنجا که خورشید گستردگی زاویه ای دارد، سایه زمین به صورت یکنواخت نیست. بلکه در لبه های آن نیم سایه تشکیل می شود. همیشه قبل و بعد از ماه گرفتگی کلی و جزئی، می توان شاهد ماه گرفتگی نیم سایه ای هم بود. اما برای ناظران زمینی با توجه به تطابق چشم با تغییرات اندک شدت نور در طول زمان مشاهده ماه گرفتگی نیم سایه ای این پدیده چندان محسوس نیست. با این وجود اگر با دوربین عکاسی تصویر گرفتگی نیم سایه ای را با تصاویر قبل و بعد آن مقایسه کنیم می توان افت شدت نور ماه را تشخیص داد.
در شامگاه پنج شنبه نیز یک ماه گرفتگی نیم سایه ای رخ می دهد. ولی مدار ماه از درون سایه کامل زمین عبور نخواهد کرد. بنابراین ما در زمان میانه گرفتگی نیم سایه ای شاهد افت شدت نور ماه در یک لبه آن خواهیم بود. این پدیده در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا در تمام نقاط ایران قابل مشاهده است. زمانهای گرفتگی بر اساس ساعت رسمی ایران به شرح زیر خواهد بود:

لحظه شروع گرفتگی ( تماس نخست ) : ساعت 21 و 36 دقیقه پنج شنبه 5 اردیبهشت 1392

لحظه میاته گرفتگی : ساعت 23 و 37 دقیقه پنج شنبه 5 اردیبهشت 1392

لحظه پایان گرفتگی ( تماس پایانی ) : ساعت 1 و 39 دقیقه جمعه 6 اردیبهشت 1392

اگرچه شاید برای افراد عادی مشاهده این گرفتگی نیم سایه ای لطف چندانی نداشته باشد. ولی علاقمندان نجوم می توانند با رصد این پدیده با تلسکوپ و یا تصویر برداری از آن با دوربین عکاسی تجربه ای در این باره کسب نمایند.

 

ا. صفایی


نظر شما :