گردهمایی بیکران آسمان برگزارشد.

گردهمایی اخترشناسی بیکران آسمان با حضور استادان، دانشجویان و علاقمندان نجوم در دانشگاه کاشان برگزار شد.

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۵۹۹ بیکران آسمان
تعداد بازدید:۵۶۹

 

در روز سه شنبه هفتم اردیبهشت 1389 گردهمایی اخترشناسی بیکران آسمان در دانشگاه کاشان برگزار شد. این گردهمایی را رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری انجمن آسمان تاریک دانشگاه و  نیز انجمن علمی دانشجویی فیزیک برگزار نمود. در این گردهمایی تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان از جمله دکتر مجید منعم زاده ، معاون پژوهشی، دکتر روزمه مدیر گروه فیزیک و دکتر خوشنویسان مسئول رصدخانه همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه حضور داشتند. اعضای انجمنهای نجوم منطقه ازجمله انجمن نجوم سپهر کاشان، انجمن نجوم اختران آران و بیدگل ، انجمن نجوم آسمان کویر دانشگاه پیام نور آران و بیدگل ، انجمن نجوم دبیرستان بهشتی کاشان و انجمن نجوم دبیرستان فرزانگان کاشان و تعدادی از علاقمندان دانش اخترشناسی نیز در این گردهمایی حضور داشتند.

در آغاز این گردهمایی دکتر خوشنویسان مسئول رصدخانه سخنانی در رابطه با اهمیت دانش نجوم و تمایز آن با سایر رشته های تخصصی ایراد نموده و وجود شاخه آماتوری نجوم را از ویژگیهای منحصر به فرد این رشته قلمداد نمودند. در ادامه آقای ایرج صفایی کارشناس رصدخانه با اشاره ای مختصر به نسبیت خاص ، در مورد نسبیت عام انیشتین و ساختار فضا-زمان و انحنای عالم مطالبی را برای شرکت کنندگان ایراد کرده و به پیشگویی نظریه نسبیت در مورد وجود امواج گرانشی و نیز ساختار و علت وجود آنها صحبت کردند. و ضمن تشریح ساختار انواع آشکارسازهای امواج گرانشی در موردبزرگترین آشکارسازهای این امواج که از نوع تداخل سنج لیزری می باشد، مطالبی را برای شرکت کنندگان بیان کردند. 
سخنران سوم که آقای اسحاقی مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان در مورد ساختا بزرگ مقیاس کیهان صحبت کرده و ضمن تبیین تاریخچه دیدگاه کیهان شناسی بشر و مقایسه آن با دیدگاه های نیوتن و انیشتین ، مدلهای کیهان شناسی را تشریح کردند . اشاره به ماده تاریک و انرژی تاریک که از معماهای کیهان شناسی نوین میباشد . بخش پایانی سخنان ایشان را تشکیل میداد.
آقای میرزاخلیل دبیر کمیته کاهش آلودگی نوری انجمن نجوم ایران ، شاخه آماتوری به عنوان سخنران سوم با نماهنگی از جذابیت های آسمان پرستاره و دانش نجوم و تاثیرات نورپردازی غیر استاندارد در این عرصه صحبت خود را آغاز نمود. و در ادامه به علت اختراع لامپها و استفاده ناصحیح فعلی که با هدف اولیه این اختراع بشر مقایرت دارد پرداخت. تاثیرات نامطلوب آلودگی نوری بر زندگی روزمره بشر ، محیط زیست و سلامت جامعه از دیگر سخنان ایشان بود. ایشان با اشاره ساخت رصدخانه ملی در این منطقه لزوم کنترل آلودگی نوری را اجتناب ناپذیر دانست.
شرکت کنندگان در گردهمایی در پایان با بازدید از نمایشگاه عکسی که به همت انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان در این دانشگاه برپا گردیده است بازدید نمودند.

گزارش تصویری برگزاری گردهمایی بیکران آسمان در دانشگاه کاشان

مشاهده گزارش تصویری بر روی سایت دانشگاه کاشان

کلید واژه ها: بی کران آسمان روز جهانی نجوم رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :