یلدایی دیگر با چارتاقی نیاسر

همزمان با انقلاب زمستانی ۱۳۹۰ در روز پنج شنبه یکم دی ماه، رصدخانه دانشگاه کاشان اقدام به برگزاری « ششمین نشست علمی چارتاقی نیاسر» می نماید.

۱۰ آذر ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۶۳۹ چارتاقی
تعداد بازدید:۲۹۳

 

همه ساله در روزهای یکم تیر و یکم دیماه، به ترتیب انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی تعدادی از علاقمندان در کنار چارتاقی نیاسر حاضر می شوند. تا شاهد طلوع خورشید در کنار این بنای باستانی باشند. امسال نیز همچون سالهای قبل رصدخانه دانشگاه کاشان که در فاصله کمی از این بنای تاریخی قرار دارد پذیرای صاحب نظران و علاقمندان خواهدبود. تا ضمن بحث در مورد ساختار این بنا بر اهمیت پاسداشت بناها و ارزشهای تاریخی ایران تاکید نمایند.
حاضران می توانند پس از مشاهده طلوع خورشید از بین ستونهای چارتاقی نیاسر در ساعت 7:30 در محل رصدخانه دانشگاه حاضر شده و به بحث در این مورد بپردازند.
لازم به ذکر است که چارتاقی نیاسر یک بنای آیینی  و با قدمت حدود 2000 سال است که از اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوره ساسانی بر جای مانده است. این بنا در ارتفاعات نیاسر و در کنار سرچشمه نیاسر و غار تاریخی معروف به غار رئیس قرار دارد. بنا بر نظر آقای  مرادی غیاث آبادی  جهت گیری بنا طوری است که در روز مشخصی از سال خورشید از زاویه بین ستونهای این بنا طلوع می کند. 

 

 


نظر شما :