برگزاری سومین نشست علمی چارتاقی نیاسر در رصدخانه دانشگاه کاشان

همزمان با سال جهانی نجوم سومین نشست علمی چارتاقی نیاسر بامداد روز سه شنبه یکم دی ماه ۱۳۸۸ در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد.

۱۶ دی ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۶۵۶ چارتاقی
تعداد بازدید:۳۵۸

بار دیگر علاقمندان به فرهنگ و تاریخ ایران لحظات انتهایی شب یلدا را در کنار آتشکده نیاسر گذرانیده و طلوع زیبای خورشید را از بین ستونهای این بنای باستانی نظاره گر بودند. سپس در نشست علمی که در همین رابطه ترتیب داده شده بود شرکت نمودند.  در این نشست علمی تعدادی از علاقمندان و صاحب نظران حضور داشته و در ابتدا آقای صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان در مورد دیدگاه های استوره شناسی، زیبایی شناسی و تنجیم در مورد عدد چهار و تقارن چهارتایه و تربیع در فرهنگ ایران سخنرانی نمود. وسپس دکتر محمدرضا نوروزی پژوهشگر و منجم آماتور در مورد ساختار بناهای نجومی جهان سخن گفته و نظریه رضا مرادی غیاث آبادی را در مورد چارتاقی ها نقد نموده و پیشنهاد نمود باید این نظریه تکمیل تر گردد . متاسفانه آقای غیاث آبادی پژوهشگر که نظریه قابلیت گاهشماری چارتاقی هارا مطرح نموده اند، و قرار بود او نیز سخنران این نشست باشند، نتوانستند به موقع در این نشست حضور پیدا کنند.
آتشکده نیاسر بنایی با قدمت حدود دو هزار سال در ارتفاعات نیاسر کاشان و در مجاورت رصدخانه دانشگاه کاشان قرار دارد. رضا مرادی غیاث آبادی نظریه ای را در مورد چارتاقی ها ارائه نموده است. هرچند انتقاداتی نیز در باره این نظریه بیان می شود . اما در کل از دریچه ای نو به بناهای تاریخی نگاه شده است . که در جای خود قابل ستایش است. اما این بدین معنی نمی تواند باشد که هر بنایی را بدون بررسی و پژوهش بنای نجومی یا رصدخانه نامید.

رصدخانه دانشگاه کاشان در راستای حفظ و احیای اخترشناسی باستانی ایران اقدامات متعددی تاکنون انجام داده است که از آن جمله می توان به برگزاری سلسله نشست های علمی با موضوع چارتاقی نیاسر، راه اندازی مرکز بایگانی، پژوهش و نشر میراث علمی جمشید کاشانی نام برد. همچنین طراحی و ساخت ابزارهای نجوم قدیم توسط ا.صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان همچون ساعت آفتابی ، استرلاب مسطح ، استرلاب زرقاله و استرلاب زورقی و... را نام برد.

 

برگزاری نشست علمی در رصدخانه دانشگاه کاشان

گروهی از علاقمندان منتظر طلوع خودشید یکم دی ماه 1388

طلوع خورشید ازبین ستونهای چارتاقی نیاسر یکم دی ماه 1388

چارتاقی نیاسر در بامداد یکم دی ماه 1388


اطلاعات بیشتر:
گزارش برگزاری دومین نشست علمی چارتاقی نیاسر

گزارش برگزاری گردهمایی علمی چارتاقی نیاسر

تولد خورشید یا انقلاب زمستانی و مشاهده آن از چارتاقی نیاسر

کلید واژه ها: آتشکده نیاسر رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :