تصویر برداری از سیارک پراگا

تصویربرداری از سیارک پراگا در رصدخانه دانشگاه کاشان

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۷۳۱ اختفا
تعداد بازدید:۳۷۲

جمعه شب 12 فروردین 1390 توسط آقای ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری یاسر شاپوری و سعید شاهوردی تصویر برداری از سیارک پراگا انجام گرفت. این تصاویر تقریبا همزمان با اختفای این سیارک با ستاره ای در صورت فلکی دوپیکر ( جوزا ) گرفته شده است. تصاویر بوسیله دوربین عکاسی canon 5D و از پشت تلسکوپ 16 اینچ تهیه شده است. اختفاء در ساعت 23 و 25 دقیقه به ساعت رسمی ایران ( 18 و 55 دقیقه به ساعت جهانی ) انجام گرفت . سیارک پراگا با قطری در حدود 96 کیلومتر و قدر ظاهری 13.3 از روبروی یکی از ستارگان صورت فلکی دو پیکر ( جوزا ) با قدر ظاهری 10.5 عبور کرد. این اختفاء از بسیاری از مناطق ایران به وسیله تلسکوپ قابل مشاهده بود.
در تصویر زیر می توانید سیارک پراگا را در کنار ستاره TYC1343-1414-1 از صورت فلکی دوپیکر مشاهده نمایید. در این تصویر سه ستاره دیگر نیز از قدر حدود 13 اطراف ستاره مذکور مشاهده می شود. از آنجایی که این ستارگان با سیارک دارای قدر ظاهری مشابهی می باشند، تشخیص قدر ظاهری سیارک نیز چندان مشکل نیست.

در تصویر زیر می توانید نقشه آسمان را در هنگام اختفاء که از پشت تلسکوپ قابل مشاهده است را مشاهده نمایید . البته نقشه نسبت به عکس دارای چرخشی کمتر از 90 درجه می باشد.


همچنین در نقشه زیر می توانید موقعیت سیارک پراگا را  در صورت فلکی  در لحظه اختفا مشاهده نمایید:

خبر اختفای سیارک پراگا:
اختفای سیارک پراگا با یکی از ستارگان صورت فلکی دوپیکر ( جوزا ) که در بسیاری از نقاط ایران قابل رصد می باشد.


نظر شما :