مجموعه مستند سرزمین ستاره ها

آغاز پخش مجموعه مستند سرزمین ستاره ها از شبکه مستند سیما

۱۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۷۳۳ اخترشناسی باستان
تعداد بازدید:۴۰۳

این مجموعه مستند به کارگردانی علی محمد قاسمی و اعظم نجفیان و تهیه کنندگی هومن مرادی کرمانی در سالهای 94 و 95 آماده گردیده است. این مجموعه به زندگینامه و فعالیتهای علمی 26 دانشمند مسلمان که بیشترشان ایرانی هستند می پردازد.

 

ابوسعید سجزی نیز یکی از این دانشمندان است که نظریه حرکت وضعی زمین را با ساخت ابزارهایی بیان می کند. آقای ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان که دو نمونه از ابزارهای نجومی سجزی یعنی استرلاب زورقی و استرلاب مسطری را بازآفرینی کرده در یک قسمت از این مستند که به سجزی اختصاص دارد، به معرفی این ابزارها و این نظریه می پردازد. نظریه ای که همچون دیگر جرقه های علم مورد بی اعتنایی قرار گرفت و شاید اگر بیشتر به آن توجه می شد، مسیر دانش اندکی متفاوت می بود.

گرچه قرار بود دانشمندان بیشتری در این مجموعه معرفی شوند ولی به دلایلی فعلا به همین تعداد بسنده شده است. کاری که اگرچه لازم، ولی کافی نیست. چراکه سرزمین ایران ستارگان درخشان بسیاری داشته است که آشنایی نسل حاضر می تواند انگیزه ای برای تلاش بیشتر در راستای دانش باشد.  

«سرزمین ستاره‌ها» تولید جدید شبکه مستند سیما، از نیمه شهریور در ابتدا یکشنبه هر هفته پخش می شد. اما زمان پخش آن به پنج شنبه منتقل شد و هر هفته پنج شنبه شب در ساعت 22:00 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود . همچنین جمعه ها ساعت 4:30 بامداد بازپخش می شود. قسمت بیست و چهارم از این مجموعه راجع به ابوسعید سجزی است.


نظر شما :