اختفای ستاره ۲UCAC ۴۳۰۶۲۸۱۱ با سیارک ۸۸۶ washingtonia

شامگاه سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ سیارک ۸۸۶ Washingtonia از روبروی ستاره ۲UCAC ۴۳۰۶۲۸۱۱ عبور می‌کند.

۱۱ آذر ۱۳۹۲ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۷۴۰ اختفا خبرها
تعداد بازدید:۳۸۸


ستاره 2UCAC 43062811 با قدر ظاهری 11 و 8 دهم در صورت فلکی ارابه ران قرار دارد. در شامگاه سه شنبه 26 آذر 1392 برابر با 17 دسامبر 2013 در حدود ساعت 21 و 19 دقیقه به ساعت رسمس ایران سیارک 886 washingtonia از روبروی این ستاره عبور می‌کند. این سیارک با قطر حدود 97 کیلومتر دارای قدر ظاهری 12 و 7 دهم خواهد بود. حداکثر زمان گرفتگی هفت و نیم ثانیه به طول می‌انجامد. در زمان گرفتگی قدر ظاهری ستاره در حد یک و سه دهم کاهش پیدا می‌کند.
این گرفتگی یا اختفا از شمال آفریقا، سوریه، عراق، جنوب افغانستان، پاکستان و هند قابل مشاهده خواهد بود. در ایران در استانهای کردستان، همدان، شمال استان اصفهان و خراسان رصد اسن پدیده میسر است. در کاشان لحظه گرفتگی حدود 21 و 19 دقیقه و 19 ثانیه خواهد بود. اما از آنجا که در این شب ماه کامل بوده و در فاصله زاویه‌ای حدود 20 درجه از مکان اختفا قرار دارد رصد این پدیده چندان ساده نیست. و تنها با تلسکوپهای با قطر 12 اینچ و بالاتر احتمال مشاهده پدیده وجود دارد.
در تصویر زیر نقشه ناحیه ای که رصد این پدیده قابل انجام است نشان داده شده است.
در سه تصویر بعدی نقشه آسمان ناحیه اختفا به ترتیب با میدان دید بزرگ، متوسط و کوچک آورده شده است. برای مشاهده بهتر تصاویر ابتدا آنها را ذخیره نمایید.

گردآوری و نگارش: ایرج صفایی

نشانی برای دریافت آگاهی بیشتر:
http://www.asteroidoccultation.com/

کلید واژه ها: رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان سیارک اختفا اختفای نجومی


نظر شما :