ماه میهمان ناهید و هرمزد ۹۳

اجتماع ماه، ناهید و هرمزد در بامداد شنبه یکم و یکشنبه دوم شهریور ۱۳۹۳

۲۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۷۵۷ پدیده های نجومی
تعداد بازدید:۳۲۱


در روز دوشنبه 27 مرداد 1393 مقارنه دو سیاره درخشان آسمان، یعنی ناهید و هرمزد رخ داد. با گذشت چند روز در حالتی که این دو سیاره هنوز خیلی از یکدیگر دور نشده اند، هلال باریک ماه به جمع این دو سیاره در آسمان صبحگاهی در سمت شرق می پیوندد. با توجه به نور کم هلال ماه، در روزهای پایانی ماه قمری، درخشش آن تا حدودی متناسب با درخشش سیارات ناهید و هرمزد خواهد بود. این پدیده به عنوان یک پدیده زیبای آسمانی برای عکاسان نجومی محسوب می شود. در این حالت جدایی زاویه ای این اجرام اسمانی اندکی بیش از پنج درجه است. بنابراین برای رصد آن نیازی به تلسکوپ نیست. بعضی از رصدگران تازه کار آسمان می توانند به سادگی این دو سیاره را در کنار ماه تشخیص داده و از ستارگان متمایز نمایند. این در حالی است که  ستاره شباهنگ نیز به عنوان درخشان ترین ستاره آسمان با مقداری فاصله در سمت راست این سه جرم آسمانی در نزدیک افق خودنمایی می کند.
با توجه به گستردگی زاویه ای این پدیده، می توان آسمان سپیده دم همراه با مناظر زمینی را با این اجرام زیبای آسمانی به تصویر کشید. حتی کسانی که تجربه چندانی در عکاسی نجومی ندارند نیز می توانند بخت خود را با عکاسی از این پدیده بیازمایند.
این اجرام در روزهای ذکر شده دقایقی پس از سپیده دم در افق شرقی قابل مشاهده بوده و زمانی در حدود 20 دقیقه برای عکاسی در اختیار علاقمندان قرار می دهد.
برپایه محاسبات برای رصدخانه دانشگاه کاشان طلوع کامل این سه جرم در روز شنبه از ساعت 5:18 است، در حالی که ماه در بالا و سمت راست، ناهید در حال طلوع و هرمزد در بین این دو قرار گرفته است دیده می شوند. اما در بامداد روز یکشنبه، ماه در ساعت 5:33 بعد از دو سیاره ناهید و هرمزد طلوع می کند. در این روز سیاره هرمزد در بالا، ماه در لبه افق و سیاره ناهید در سمت چپ این دو قرار گرفته است.
 


نظر شما :