ساعت آفتابی قطبی دانشجویان دانشگاه کاشان

ساعت آفتابی قطبی توسط تعدادی از دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه کاشان ساخته شد.

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۱:۴۷ کد : ۷۸۸۲ ساعت آفتابی خبرها
تعداد بازدید:۷۵۶

ساعت آفتابی قطبی توسط تعدادی از دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه کاشان ساخته شد.

این ساعت آفتابی با مدل قطبی توسط تعدادی از دانشجویان فیزیک دانشگاه کاشان زیر نظر ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه در چهارچوب درس فیزیک نجومی مقدماتی طراحی شده است. جنس این ساعت از سنگ انتخاب شده و با ابعاد 20 سانتیمتر در 30 سانتیمتر ساخته شده است. ارتفاع شاخص این ساعت 8 سانتیمتر می باشد. از جمله خصوصیات این ساعت آفتابی قابل حمل بودن آن می باشد ، و طوری طراحی شده که عرض جغرافیایی در آن قابل تنظیم است.
در این نمونه از ساعتهای آفتابی صفحه ای عمود بر جهت شمال و جنوب با زاویه ای به اندازه عرض جغرافیایی محل نصب می شود. سپس شاخص که بصورت یک مستطیل ساخته میشود ع در راستای شمال و جنوب روی صفحه اولیه نصب می گردد. طوری که اظلاع بزرگ مستطیل در امتداد قطب شمال سماوی قرار گیرد. و طول سایه شاخص زمان را نشان می دهد. هرچند طراحی و ساخت ساعتهای آفتابی قطبی نسبت به سایر انواع آن ساده تر است ولی در عین حال این نمونه از ساعت های آفتابی در اذهان عمومی کمتر شناخته شده است. با توجه به اینکه زمان قرائت شده از روی این ساعت متناسب با طول سایه یا ظل یا همان تانژانت میباشد .  مهم ترین ایراد این نمونه از ساعتهای آفتابی این است که ساعات اولیه روز و ساعات انتهایی آن هنگامی که خورشید در نزدیکی افق قرار دارد طول سایه به سمت بینهایت میل کرده و اینگونه از ساعتهای آفتابی قابل استفاده نیستند. در نمونه طراحی شده موجود نیز زمان از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر قابل اندازه گیری است.
اما مهم ترین قابلیت این ساعت آفتابی در این است که صفحه اصلی آن طوری نصب می گردد که از بیشترین میزان دریافت نور خورشید برخوردار است. لذا اگر صفحه پیلهای خورشیدی و رادیاتئرهای خورشیدی با توجه به زاویه استقرار این ساعت های آفتابی نصب شود، بیشترین بهره وری را خواهد داشت.
هرچند به ظاهر استفاده از ساعتهای آفتابی منسوخ شده ولی توجه به آنها می تواند یادآور رویکرد به طبیعت بوده و در عین حال از دانش آن در استفاده بهینه از انرژی خورشیدی و معماری بهره جست.
 


قبلا یک نمونه از ساعت آفتابی افقی از طرف این رصدخانه طراحی و توزیع شده است.
 

کلید واژه ها: ساعت آفتابی sundial


( ۳ )

نظر شما :