جشنواره ساعتهای آفتابی در کاشان

جشنواره ساعتهای آفتابی در کاشان برگزار شد.

۲۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۸۸۵ ساعت آفتابی خبرها
تعداد بازدید:۳۷۳

 

به همت انجمن نجوم سپهر کاشان دومین جشنواره ساعت آفتابی را روز ۴ شنبه مورخ ۲۷ مرداد ۸۹ ساعت ۱۰ صبح دردفتر انجمن برگزار شد.

 

فاطمه سعیدی پور دبیرانجمن نجوم سپهر کاشان گفت: دراین جشنواره حدود  ۲۰  ساعت آفتابی در انواع مختلف به رقابت گذاشته شد. ایشان ضمن تقدیر از زحمات آقای قهرودی ، مربی کارگاه ساعت های آفتابی که در این انجمن برگزارشده، اهداف برگزاری این جشنواره را به شرح ذیل برشمرد:

۱-      احیاء ساعت آفتابی به عنوان یکی از ابزارهای کهن سنجش زمان

۲-      یافتن ایده های جدید و خلاق در طراحی ساعت آفتابی

۳-      استفاده از ساعت های آفتابی دراماکن عمومی – پارکها – ادارات و حتی منازل به عنوان نماد زیباسازی و آشنائی عموم مردم با این ابزار

در این همایش ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان،  در سخنرانی خود  به بررسی تاریخچه ساعت آفتابی ،و انواع آن پرداخت .

همچنین گزارشی در خصوص چند ساعت آفتابی موجود در ایران از جمله ساعت آفتابی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل ، توسط آقای سیاح از اعضای این انجمن ارائه شد. در ادامه سازندگان ساعتهای آفتابی که در این جشنواره شرکت کرده بودند. هریک راجع به ساعت آفتابی خود برای شرکت کنندگان توضیح مختصری دادند. سپس ساعتهای آفتابی در فضای باز به رقابت گذاشته شد. این جشنواره در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان برگزار گردید. و بنا به نظر داوران ساعت آفتابی مدل استوانه ای خانم جلالی از نظر دقت در کارکرد، ساعت آفتابی عمودی خانم اعلائیان از نظر خلاقیت در ساختار و ساعت آفتابی مکعبی خانم روحانی  از نظر تنوع در به کاربردن انواع ساعتها در یک ابزار به عنوان برتر انتخاب شدند. در رده سنی نوجوانان ساعت آفتابی مدل استوایی آقا و خانم لاجوردی از نظر دقت به عنوان برتر برگزیده شد.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره مستقر در انجمن نجوم سپهر کاشان مراجعه نمایند.

 

منبع: www.kavirsky.ir

کلید واژه ها: ساعت آفتابی


نظر شما :