محاسبات و طراحی ساعت آفتابی دانشگاه پیان نور آران و بیدگل

۱۲ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۲۵ ساعت آفتابی
تعداد بازدید:۴۳۸
آقای صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان ساعت آفتابی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل را طراحی کرد

طرح اولیه این ابزار  توسط کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان با قطر 4 متر جهت ساخت در این دانشگاه محاسبه و طراحی شده بود . که بنا به دلایلی  اجرا نشد . ولی با تلاش و پیگیری ی آقای مجید قهرودی، دانشجوی فیزیک دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل که یکی از اعضای فعال رصد خانه می باشد ، همچنین همکاری صمیمانه ریاست  دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل جناب آقای دکتر رضا رمضانی آرانی  این ساعت آفتابی با قطری معادل 3 متر در آن دانشگاه  ساخته و نصب شد .

این دستگاه نوع خاصی از ساعت های آفتابی است که با الگوبرداری از ذات الحلق طراحی شده و  به مدل سیاره ای معروف است. قطر آن معادل دو متر و 40 سانتیمتر بوده و علاوه بر نشان دادن ساعت ( زمان خورشیدی ) با دقتی حدود 2 دقیقه ، قابلیت نشان دادن تاریخ ( روز سال ) را با دقت 4 روز در بهترین حالت نیز داراست .

یکی از مشخصه های این ساعت آفتابی نشان دادن طول روز برای هر روز از سال می باشد . که به طبع آن میتوان زمان طلوع و غروب خورشید را برای هر روز بدست آورد . از دیگر قابلیت های منحصر به فرد آن، ترسیم نمودار های تعدیل زمان بر روی هر ساعت از صفحه ی مدرج اصلی است. که به کمک آن  تبدیل زمان خورشیدی به زمان رسمی امکان پذیر می باشد .

می توان گفت ابعادو مجموع خصوصیاتی که این ساعت و تقویم آفتابی دارد . این ابزار را به یکی از نمونه های کم نظیر  در سطح دنیا مبدل نموده است .

این طرح از دو قسمت تشکیل شده است .  اسکلت که در آن از پروفیل های صنعتی استفاده شده و روی آن با ورق ۲ میلی متر پوشیده شده است و قسمت دوم صفحه ی مدرج اصلی از جنس استیل ضد زنگ مرغوب تهیه شده است. محاسبات و طراحی صفحه ی مدرج اصلی  توسط آقای صفایی ،کارشناس رصد خانه دانشگاه کاشان  انجام شده است و شامل محاسباتی مربوط به خطوط ساعتی و همچنین نشان دهنده ی تاریخ و منحنی های تعدیل زمان می باشد. نقوش این ساعت بوسیله کامپیوتر طراحی و سپس توسط یکی از هنرمند اصفهانی به نام آقای بصیری بر روی ورق استیل پیاده شده است .