ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۲

شامگاه آدینه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای رخ می‌دهد که از ایران هم می‌توان دید

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۹ کد : ۲۱۷۹۹ گرفتگی ماه و خورشید خبرها
تعداد بازدید:۳۷۹

ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای 15 اردیبهشت 1402 از قاره‌های اقیانوسیه، آسیا از جمله ایران، آفریقا و اروپا دیده می‌شود. بر پایه ساعت رسمی ایران لحظه آغاز گرفتگی نیم‌سایه‌ای یا همان لحظه ورود ماه به نیم‌سایه زمین ساعت 18 و 44 دقیقه و 10 ثانیه و پیش از سرزدن ماه در ایران رخ می‌دهد. بنابراین در بخش شمال غرب ایران، ماه در حالتی که بخشی از نیم‌سایه زمین بر روی آن قرار گرفته، سرمی‌زند (طلوع می‌کند). لحظه خروج ماه از نیم‌سایه زمین ساعت 23 و 1 دقیقه و 41 ثانیه است. بنابراین میانه گرفتگی ساعت 20 و 52 دقیقه و 55 ثانیه خواهد بود. در بیشترین گرفتگی بیش از 96 درصد از ماه در نیم‌سایه زمین قرار می‌گیرد.

در ماه‌گرفتگی کلی و جزئی، تمامی ماه یا بخشی از آن وارد سایه زمین می‌شود. اما در گرفتگی نیم‌سایه‌ای ماه فقط وارد نیم‌سایه زمین می‌شود. از این روی با چشم به سادگی قابل تشخیص نیست. بلکه باید در طول گرفتگی نیم‌سایه‌ای عکسهایی با زمان نوردهی برابر از ماه بگیریم تا بتوانیم کاهش اندکی نور مهتاب را تشخیص بدهیم.

گردآودی و نگارش: ایرج صفایی

کلید واژه ها: ماه ماه گرفتگی ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای ایرج صفایی رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان رسدخانه رسدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :