همایش یک روزه نجوم از دیروز تا امروز

گزارش برگزاری همایش یک روزه نجوم از دیروز تا امروز

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۸ کد : ۷۴۰۱ همایشها ابزارهای نجوم قدیم کارگاه آموزشی
تعداد بازدید:۴۳۰
همایش یک روزه نجوم از دیروز تا امروز در روز دوشنبه ۱۶/۲/۱۳۸۷ به مناسبت بزرگداشت روز جهانی نجوم در دانشگاه کاشان برگزار شد.

همایش یک روزه نجوم از دیروز تا امروزتوسط رصدخانه دانشگاه کاشان و گروه فیزیک با همکاری معاونت پژوهشی ، روابط عمومی و انجمن فیزیک دانشجویی دانشگاه کاشان در روز دوشنبه 16/2/1387 به مناسبت بزرگداشت روز جهانی نجوم در دانشگاه کاشان برگزار شد. سخنرانی سه نفر از استادان برجسته نجوم ایران ، برگزاری کارگاه آموزشی ، رصد اجرام سماوی و برقراری نمایشگاهی از عکسهای نجومی و تجهیزات رصدی ، بخشهای مختلف این همایش را تشکیل می داد.

مهندس جواد نوحی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان هدف از برگزاری  این همایش را توسعه نجوم و معرفی قابلیتهای نجومی آسمان منطقه به مردم اعلام کرد . همایش در ساعت 9 صبح با تلاوت آیات قرآن و عرض خیر مقدم توسط معاونت پژوهشی دانشگاه  دکتر منعم زاده آغاز شد. پس از آن دکتر احمد کیاست پور (پروفسور در رشته نجوم)در خصوص روشهای کشف سیارات فراخورشیدی که طی 12 سال اخیر مورد استفاده منجمان قرار گرفته توضیح دادند.ایشان هشت روش که تاکنون منجر به کشف حدود  300 سیاره  ماورائ منظومه شمسی گردیده را  به اجمال برای حاضرین تشریح نمودند.سپس بخش اول کارگاه آموزشی استرلاب آیینه نجوم توسط ایرج صفائی کارشناس رصدخانه ارائه گردید. این کارگاه آموزشی در دو بخش ارائه شد که بخش نخست در خصوص تاریخچه و آشنایی با استرلاب و در بخش دوم که بعد از ظهر برگزار شد ،  روش کار و کاربردهای متعدد نجومی ، جهت یابی و قبله یابی ، ریاضی و مهندسی این ابزار نجومی توضیحاتی برای علاقمندان ارائه شد. و در نهایت رصد خورشید با فیلترهای مخصوص پایان بخش برنامه ها تا ظهر بود.

نمایش فیلم نجومی در ساعت 14 آغازگر بخش دوم همایش بود و پس از آن دکتر سعداله نصیری قیداری (پروفسور در رشته نجوم و مدیر کمیته مکانیابی رصدخانه ملی ایران ) در مورد مراحل پروژه مکانیابی رصد خانه ملی از چهار سال قبل تاکنون توضیحاتی را برای شرکت کنندگان ارائه کردند.تعیین 400 نقطه در کل ایران پس از مطالعات هواشناسی و بررسیهای اولیه در هریک از این نقاط و گزینش 33 نقطه از این بین را به ترتیب مراحل اول و دوم این  پروژه ملی اعلام نمودند. انتخاب چهار نقطه مناسب  دراستانهای  خراسان جنوبی  کرمان  قم  و اطراف کاشان و ثبت داده های نجومی  و seeing  آسمان به مدت دو سال و انتخاب دونقطه از بین چهار نقطه تا پایان سال 86 را به عنوان مرحله سوم این پروژه تشریح نمودند.  ایشان اعلام کردند ارتفاعات کلاه برفی در نزدیکی قهرود کاشان و ارتفاعات رهق کاشان حد فاصل بین دو استان اصفهان و قم نقاطی است که از آغاز سال 87 به مدت شش ماه باید داده های نجومی جمع آوری شود تا تعیین کننده محل نهایی این رصدخانه باشد.

در ادامه همایش دکتر رضا منصوری (  پروفسور در رشته کیهانشناسی و مجری طرح رصدخانه ملی) در ابتدا توضیحاتی در مورد آلودگی نوری دادند و سپس در مورد پروژه ساخت تلسکوپ  رصدخانه ملی ایران و قابلیت های در نظر گرفته شده برای آن  توضیح داده و بیان نمودند این تلسکوپ با قطر 3متر و مجهز به سیستم اپتیک سازگار خواهد بود.  سپس شرکت کنندگان در رصدخانه دانشگاه کاشان واقع در شهر سبز نیاسر حاضر شدند ، تا با یکی از بزرگترین تلسکوپهای ایران به رصد اجرام سماوی در شب بپردازند.

همزمان با برگزاری همایش نمایشگاهی از عکسهای نجومی آقایان جواد علیزاده از تهران و محمد سلطان الکتابی ازدانشجویان دانشگاه کاشان به همراه تعدادی از ابزارهای رصدی دانشگاه کاشان   برگزار گردید .و در کنار این نمایشگاه قسمتی توسط انجمن علمی فیزیک دانشجویی دانشگاه کاشان  نیز آماده و به موضوع آلودگی نوری و اثرات مخرب آن بر کیفیت آسمان پرداخته شده بود .

پس از پایان همایش عکسهای نجومی به دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان منتقل و در این محل این نمایشگاه مجددا برپا گردید.

کلید واژه ها: آلودگی نوری کارگاه آموزشی استرلاب اسطرلاب


نظر شما :