راه اندازی سیستم کنترل رباتیک گنبد رصدخانه دانشگاه کاشان

طرح کنترل رباتیک گنبد رصدخانه دانشگاه کاشان توسط ایرج صفایی با همکاری شرکت تکنولوژی سانتری فیوژ ایران پس از مدتی بهره برداری آزمایشی، به طور کامل راه اندازی شد.

۲۱ دی ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۵۲۶ رسدخانه خبرها
تعداد بازدید:۴۵۱

طرح کنترل رباتیک گنبد رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری شرکت تکنولوژی سانتری فیوژ ایران ( تسا ) پس از مدتی بهره برداری آزمایشی به طور کامل راه اندازی شد.
 

در این طرح که برای اولین بار در ایران انجام گرفته است. یک سیستم رباتیک ، حرکت گنبد رصدخانه  را کنترل نموده و به ازای حرکت هرچند خفیف تلسکوپ، گنبد حرکت تلسکوپ را دنبال می کند. از آنجا که تلسکوپ اصلی رصدخانه دانشگاه کاشان قابلیت کنترل از طریق کامپیوتر و اینترنت را دارا می باشد. و حرکت گنبد نیز وابسته به حرکت تلسکوپ است. بنابراین می توان رصدخانه را از طریق اینترنت کنترل نمود. این قابلیت شاید در رصدخانه های معمولی چندان لازم به نظر نرسد. اما لازم به ذکر است که همه تلسکوپهای فضایی و تعداد زیادی از رصدخانه های حرفه ای چنین قابلیتی را دارا می باشند. بنابراین در راستای توسعه نجوم استفاده از چنین ساختاری اجتناب ناپذیر می نماید.
طرح اولیه این سیستم توسط ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان ارائه و با همکاری بخش ابزاردقیق شرکت تکنولوژی سانتری فیوژ ایران بر روی گنبد این رصدخانه نصب و پس از چند ماه بهره برداری  آزمایشی، بطور کامل راه اندازی گردید.
در حال حاضر گنبد با قطر 4/2 متری رصدخانه دانشگاه کاشان تلسکوپی به قطر 16 اینچ را در خود جای داده است . درصورت ارتقاء پهنای باند اینترنت این رصدخانه می توان از این مجموعه بصورت آنلاین از هر جای دنیا بهره برداری نمود.

کلید واژه ها: گنبد رصدخانه کنترل اتوماتیک رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان


نظر شما :