کارگاه آموزشی گاهشماری و استرلاب آبان ۱۳۹۵

ارائه کارگاه آموزشی گاهشماری و استرلاب در رصدخانه دانشگاه کاشان توسط ایرج صفایی مسئول این رصدخانه در روز جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵

۱۴ آبان ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۶۸۰ ابزارهای نجوم قدیم خبرها کارگاه آموزشی
تعداد بازدید:۵۸۵


به کوشش گروه تاریخ اداره آموزش و پرورش کاشان، گروهی از دبیران تاریخ از شهرستانهای کاشان، آران و بیدگل، نطنز و اردستان، کارگاه آموزشی گاهشماری و استرلاب در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار گردید.
در این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان در ابتدا از مجموعه رصدخانه دانشگاه کاشان بازدید کرده و با حضور در آسمانما و گنبد اصلی و دیگر بخشهای رصدخانه با مبانی نجوم همچنین فعالیتهای این رصدخانه آشنا شدند.
در بخش دوم آقای ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان اطلاعاتی را در خصوص گاهشماری ایرانی و مبنای طول جغرافیایی باستانی و تفاوت انواع گاهشماری برای شرکت کنندگان تشریح نمودند. در ادامه با بعضی از ابزارهای زمانسنجی و عملکرد آنها همچون ساعت های آفتابی افقی با عرض جغرافیایی ثابت و متغیر همچنین دامنه کاربرد ساعتهای شنی و آبی آشنا شدند.
در ادامه این کارگاه آموزشی بطور اختصار اطلاعاتی در رابطه با تاریخچه، ساختار و عملکرد استرلاب مسطح بسیط برای شرکت کنندگان ارائه گردید و بخشهایی از فیلم مستند استرلاب برای آشنایی بیشتر با این ابزار به نمایش گذاشته شد.

کلید واژه ها: استرلاب اسطرلاب گاهشماری


نظر شما :