مقارنه ماه و کیوان و ناهید آبان ۹۵

شامگاه چهارشنبه و پنج شنبه ۱۲ و ۱۳ آبان ۱۳۹۵ هلال زیبای ماه و سیاره های کیوان و ناهید در کنار یکدیگر مشاهده می شوند

۱۱ آبان ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۷۵۲ پدیده های نجومی
تعداد بازدید:۳۴۷

مقارنه زبیای سه جرم آسمانی در شامگاه 12 آبان 1395 دیدنی است.
از هنگام غروب خورشید تا ساعتی از چهارشنبه شب هلال زیبای ماه و سیاره های کیوان(زحل) و ناهید در یک راستا موازی با افق غربی قابل مشاهده اند. هلال ماه در سمت راست و سیاره بسیار درخشان ناهید در سمت چپ قرار می گیرند و سیاره کیوان با جدایی زاویه ای حدود پنج درجه از هریک در میانه این دو جرم درخشان با نور کمی قابل مشاهده خواهد بود.
این فرصتی است تا علاقمندان با راهنمایی گرفتن از مکان هلال ماه در آسمان، سیارات ناهید و کیوان را رصد کنند، و در این شب و شبهای بعد به راحتی آنها را با ابزارهای اپتیکی مانند دوربینها یا تلسکوپها رصد نمایند. از طرف دیگر این منظره زیبای آسمانی فرصت خوبی در اختیار عکاسان نجومی قرار می دهد تا از این مقارنه با زمینه مناظر طبیعی و یا تاریخی تصویری به یاد ماندنی ثبت کنند. در شامگاه پنج شنبه 13 آبان هلال ماه کمی ارتفاع گرفته و با این دو سیاره یک گوان(مثلث) تشکیل می دهند.
این سه جرم آسمانی در حال حاضر در صورت فلکی کژدم(عقرب) هستند. لازم به ذکر است ممکن است بعضی از تقویمهای نجومی موقعیت ماه را در این دو روز خارج از صورت فلکی عقرب نوشته باشند. این اختلاف به دلیل به روز نشدن موقعیت برجهای دورازدگاه از 2300 سال پیش تاکنون است. اما آنان که صورتهای فلکی را می شناسند به سادگی می توانند مشاهده کنند که ماه در صورت فلکی کژدم قرار گرفته است. ولی حرکت تقدیمی زمین موجب شده که نقطه اعتدال بهاری و به طبع آن جایگاه برجها از جمله برج کژدم (یا عقرب) بنابر قرارداد با حدود 32 درجه اختلاف نسبت به موقعیت صورتهای فلکی درنظر گرفته شود.

نگارش: صفایی


نظر شما :