پذیرش ۴۰۰۰ بازدیدکننده در نوروز ۱۳۹۰

بازدیدهارصدخانه دانشگاه کاشان همزمان با آغاز سال ۱۳۹۰ خورشیدی اقدام به پذیرش ۴۰۰۰ بازدیدکننده نوروزی نمود.

۱۵ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۷۷۸۴ بازدیدها
تعداد بازدید:۴۶۸

بازدید از آسمان نما و تصویر سه بعدی آسمان و آشنایی با ساختار و حرکت ستارگان ، صورتهای فلکی و کاربرد آن در زندگی روزمره همچون جهت یابی، آشنایی با نرم افزارهای نجومی و سفر شبیه سازی شده به ژرفای کیهان ، ارائه اطلاعاتی در باره بنای باستانی چارتاقی نیاسر، باز دید از گنبد تمام اتوماتیک رصدخانه و تلسکوپ اصلی مستقر در آن به عنوان یکی از بزرگترین تلسکوپهای ایران و رصد مستقیم سیارات ، سحابی ها ، خوشه های ستاره ای و دیگر اجرام عمق آسمان بخشهای گوناگون این بازدید را تشکیل می داد.

در بین بازدیدکنندگان علاوه بر مشتاقان نجوم ، تعداد زیادی از فرهیختگان  به چشم می خوردند. پرسش درباره فرایند تحول ستارگان ، ابعاد و عمر کیهان ، ساختار سیارات و نیز ماه و خورشید و شرایط رویت هلال ماه علت نامشخص بودن گاهشماری قمری، مهمترین سوالات مطرح شده از طرف بازدید کنندگان بود.

برنامه بازدیدها بدون اعلام قبلی از روز شنبه 1389/12/28 آغاز و تا روز جمعه 1390/1/12 بطور پیوسته ادامه داشت. و همه روزه صبح ها از ساعت 10 تا 14 و بعد از ظهرها از ساعت 16 تا 23 پذیرش بازدیدکنندگان انجام می گرفت. در مدت ذکر شده حدود 4000 نفر از  مجموعه بازدید نمودند.  در این بین کمتر از هزار  نفر اقدام به بازدید کامل نموده و دیگران به بازدید اجمالی اکتفا نمودند. از آنجا که آمار بازدید کنندگان از شهر نیاسر نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشت. به طبع آن کاهش در بازدید از رصدخانه هم مشاهده می شد. با این وجود نبودن تابلوهای راهنما و جاده مناسب نیز در کاهش بازدیدکنندگان از این رصدخانه بی تاثیر نبود. در این مدت آقای صفایی کارشناس رصدخانه با همکاری آقایان سعید شاهوردی ، یاسر شاپوری ، مجید قهرودی و مهدی ملکزاده اقدام به پذیرش بازدیدکنندگان نموده و اطلاعاتی را در مورد دانش نجوم و فضا در اختیار علاقمندان قرار می دادند.

کلید واژه ها: بازدید نوروز


نظر شما :