برگزاری گارگاه آموزشی استرلاب در تهران

برگزاری کارگاه آموزشی استرلاب مسطح توسط ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

تعداد بازدید:۶۳۷

یکی از برگهای زرین ستاره شناسی در این مرز و بوم، نجوم باستانی ایران است. با نگاهی گذرا می توان درخشش اخترشناسی ایران باستان را در بین جوامع بشری به وضوح مشاهده نمود. توسعه کاربرد استرلاب در ایران به عنوان مهم ترین ابزار نجومی که هزاران سال است به بشر خدمت می کند، گواهی بر این مدعاست. کشف قدیمی ترین استرلابها در منطقه خاورمیانه و ایران، و ساخت نفیس ترین و دقیق ترین استرلابها در ایران نشان از سابقه بسیار دور در استفاده از این ابزار در این ناحیه دارد.
رصدخانه دانشگاه کاشان در جهت زنده نمودن ارزشهای علمی و تاریخی اخترشناسی ایران اقدامات زیادی تاکنون انجام داده است. این بار آقای ایرج صفایی  کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع استرلاب مسطح در روز چهارشنبه 1389/4/16 با همکاری معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش کشور در تهران برگزار می شود. این کارگاه آموزشی از ساعت 9 صبح آغاز می شود. شرکت کنندگان  ضمن آشنایی با تاریخچه ساخت استرلاب بطور اجمال با چگونگی طراحی و کاربرد این ابزار آشنا می شوند.
 

 


ایرج صفایی کارشناس این رصدخانه تاکنون اقدامات زیادی در زمینه احیای ارزشهای نجوم قدیم ایران نموده اند. که از ایم موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

طراحی و ساخت استرلاب مسطح

طراحی و ساخت استرلاب زرقاله

طراحی و ساخت استرلاب زورقی

طراحی و چاپ و انتشار کیت آموزشی استرلاب

برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف با موضوع استرلاب و ساعت آفتابی

طراحی چاپ و انتشار ساعت آفتابی افقی

طراحی و نظارت بر اجرای بزرگترین ساعت آفتابی مدل سیاره ای ایران توسط یکی از دانشجویان

راه اندازی مرکز بایگانی ، پزوهش و نشر میراث علمی جمشید کاشانی

نگارش خودآموز کار با استرلاب

کلید واژه ها: استرلاب اسطرلاب


نظر شما :